5 tips voor een goede nachtrust

Nog even die ene serie op Netflix kijken, een spelletje doen op je mobiel, facebook en instagram checken. Doe jij dit ook voor je gaat slapen?

Dan ben je echt niet de enige, hoor. Maar weet wel dat voldoende nachtrust ongelooflijk belangrijk is. En als je eerst nog nog “even snel” de social media gaat checken op je mobiel ben je zo alweer een uurtje of wat verder en slaap je dus een paar uurtjes later.

Een nachtrust van zeven tot acht uur is ideaal (ononderbroken). Uiteraard is dit per persoon verschillend. Kinderen hebben bijvoorbeeld veel meer nachtrust nodig.

Slapen is een periode waarin ons lichaam en geest tot rust komen. Dit betekent niet dat er niks wordt gedaan. Integendeel, onze lichaam en geest zijn verschillende processen aan het verwerken en in gang aan het zetten.

Te weinig slaap
Te weinig slaap is o.a.slecht voor je gezondheid, je haar en je huid. De elasticiteit van je huid en haar nemen af, waardoor het sneller droog en dof wordt. De energie is ver te zoeken, je voelt je lusteloos en raakt op een moment uitgeput. Dit geeft lichamelijke ongemakken en kan leiden tot vervelende klachten. Waaronder stress…

5 tips voor een goede nachtrust

  • Zet om 20.00 uur je mobiel uit, dan kan de aanmaak van melatonine op gang komen. Melatonine is een hormoon dat je lichaam laat weten wanneer je moet gaan slapen, om vervolgens op de nachtstand te gaan en tot rust te komen. Meestal komt de aanmaak van melatonine op gang als het donker wordt. Zet je je mobiel later uit, dan zorgt het blauwe licht van je mobiel er dus voor dat de melatonine nog niet wordt aangemaakt en willen je lichaam en hersenen nog niet in de ruststand!
  • Eet voeding met voldoende bouwstoffen voor de aanmaak van melatonine zoals vette vis, avocado, noten (vooral pompoenpitten), (groene) groenten.
  • Vermijd alcohol voor het slapen gaan: je lijkt slaperig te worden, maar uiteindelijk gaat de kwaliteit van slaap hieronder te lijden.
  • Voldoende water drinken is slim om te doen, maar doe dit niet ‘s-avonds laat! Anders moet je er (onnodig) vaak uit ’s nachts en wordt je nachtrust onderbroken.
  • Probeer je werk niet mee te nemen naar bed. Ben je nog te druk in je hoofd, neem dan een lekkere warme bad of douche

Hoeveel uur per nacht slaap jij?

Geef een reactie