Hersel je vetzuurbalans

Als ik roep “vette voeding!” dan schieten veel vrouwen in de stress, want vette voeding is toch ongezond? Maar wat als ik nou zeg dat we het nodig hebben omdat het ontstekingen helpt remmen? Ho, nee, stop! Niet gelijk naar de friettent rennen 🙂 Ik heb het over goede vetten en dan met name over Omega-3 vetzuren. Deze zijn namelijk nodig voor de structuur en flexibiliteit van onze celwanden, ze ondersteunen het immuunsysteem, en ze zijn goed voor onze hart- en bloedcirculatie en het zenuwstelsel.

Heb jij:
❗️ Pijntjes
❗️ Moeheid
❗️ Verminderde weerstand
❗️ Slechte concentratie
❗️ Depressie
❗️ Allergieën
❗️ Moeite met afvallen

Dan is de kans groot dat jij een disbalans hebt in je omega vetzuren en kan het zomaar zijn dat je meer Omega-3 moet toevoegen aan jouw voedingspatroon.

Waarom zijn omega-3 vetzuren belangrijk?
📍 Omega-3 is een ontstekingsremmer en helpt laaggradige ontstekingen te voorkomen.
📍 Voldoende inname van omega-3 helpt depressie te voorkomen
📍 Uit onderzoek blijkt dat omega-3 hart- en vaatziekten helpt voorkomen
📍 Het helpt de gezondheid van de ogen te verbeteren
📍 Voldoende inname van omega-3 helpt je bij helder nadenken (onze hersenen bestaan voor 60% uit vetten)
📍 Kan symptomen van ADHD verminderen
📍 Kan astma verminderen
📍 Goed voor een goede hormoonbalans

Omega-3, -6 en -9 zijn gezonde onverzadigde vetzuren. Omega-3 en -6 kan ons lichaam niet zelf aanmaken en moeten we dus uit voeding halen. Omega-3 en omega-6 zijn belangrijk voor onze gezondheid, maar dan moeten ze wel een goede verhouding hebben (1:1 is de ideale balans).

Ons Westerse voedingspatroon bestaat al snel teveel uit omega-6, en omega-6 werkt ontstekingsbevorderend. Omega-3 krijgen we weer veel te weinig binnen en dat is jammer, want omega-3 is juist zo ontzettend belangrijk, vooral omdat dit ontstekingsremmend werkt.

Omega-3 vind je vooral in:
💙 Vette vis (nee, niet de gefrituurde!)
💙 Walnoten (ongebrand)
💙 Lijnzaadolie
💙 Chiazaad
💙 Zeegroenten

Omega-6 vind je in:
💙 Alle granen
💙 Mais
💙 Zonnebloemolie: en dit wordt gebruikt in heel veel bewerkte producten, dus vandaar dat we hier teveel van binnen krijgen

Omega-9 kan ons lichaam wel zelf aanmaken, maar deze kan je ook nog vinden in olijfolie, sesamolie en avocado.

Ben jij benieuwd naar jouw vetzuren balans en wil je hierover meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met mij op 

Geef een reactie