Eet zoals de natuur het bedoeld heeft.

Door onze huidige leefstijl hebben veel mensen nu te kampen met chronische aandoeningen zoals diabetes, hart- en vaatziekten, overgewicht, buikklachten, huidklachten, gewrichtsaandoeningen en vermoeidheid.

En dat komt omdat we tegenwoordig teveel (bewerkte) voeding eten zoals suiker, melkproducten, kant en klaar maaltijden en snoep. Maar ook door frisdrank dat vol zit met geur-, kleur- en smaakstoffen, vlees met sporen van antibiotica, en groenten en fruit dat bespoten is met chemische bestrijdingsmiddelen en transvetten.

Vroeger aten we wat de natuur te bieden had. En tot op heden is ons lichaam afgestemd op deze voeding, onze spijsvertering werkt nog altijd op dezelfde manier als in de oertijd. Toen leefden we als jager/verzamelaar. We plukten groente en gingen op jacht naar gevogelte en wild. We gingen vissen, raapten eieren en verzamelde knollen, bollen, noten, zaden en fruit.

Voeding heeft een enorme invloed op onze hormonen, onze gezondheid en hoe we ons voelen. De basis is vers en zoveel mogelijk onbewerkt. Veel fruit en groenten, noten, zaden en vette vis. Goede voeding is immers belangrijk om gezond(er) te worden en om gezond te blijven, meer energie en minder klachten te ervaren.

Doordat je die positieve effecten ervaart, zul je het ook makkelijker volhouden. Het is niet een dieet dat je een paar maanden doet om vervolgens weer in je oude eetgewoontes te vervallen. Het is een verandering van je eet- en leefstijl. Je gaat je bewust worden en verdiepen in wat wij en vooral ook onze kinderen eten, wat er in die makkelijke blikken, potten, pakjes en zakjes zit. Je gaat een beetje tijd investeren in het lezen van etiketten.

Pak je gezonde leefstijl dezelfde dag nog op, of in ieder geval de dag daarna. Ga op zoek naar een leefstijl die bij je past en die je kan volhouden. Eet vooral dat wat je lekker vindt en gezond is. En ja, zondig ook gerust een keertje door eens iets “ongezonders” te nemen met de kinderen.

‘Start vandaag nog, wacht niet tot morgen, tot na de vakantie of tot 1 januari. Het beste moment om te beginnen is NU.’

Geef een reactie