Suiker: Wat doet het nou echt met je lijf?

Suiker… Het geeft je een gevoel van geluk. Je voelt je tevreden, ze geven je energie, maar ze geven je ook love-hendels en ze laten deze groeien. Maar ze maken je ook nog veel sneller moe.

Gemiddeld eten we zo een 120 gram suiker per dag, dat betekent dat we per persoon 20 tot 30 suikerklontjes binnen krijgen. Veel suikers zitten verstopt in voedingsmiddelen, zelfs in voedingsmiddelen waarvan je het niet verwacht (zie tip 1).

Wat zijn de schadelijke gevolgen van suiker?

Er zijn al vele wetenschappelijke onderzoeken gedaan die hebben aangetoond dat langdurig gebruik van teveel suiker risico’s met zich meebrengt zoals uitgeputte bijnieren, hart- en vaatziekten, alzheimer, borstkanker, darmkanker, diabetes type 2, ADHD en depressiviteit.

Hebben we suiker nodig?

Suikervrij eten kan niet, je hebt ook zeker suikers nodig. Om elke dag weer energie te kunnen leveren heeft ons lichaam brandstof nodig. Deze brandstof halen we uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Als dit eenmaal in ons lichaam komt worden de koolhydraten omgezet in glucose.

De energie van suikers die je lichaam nodig heeft kan je het beste halen uit groente en fruit, want dit zijn suikers die van nature aanwezig zijn in de producten.

Balans

Het moet natuurlijk allemaal wel leuk blijven en daarom ga ik uit van de 80/20 regel, dit is een balans die je lichaam wel aan kan. Je mag natuurlijk op verjaardagen best een stuk gebak, en op een terras een lekker wijntje is prima. Balance Is The Key!

Hoe kun je suikerbewust eten?

  • Lees etiketten

Aan maar liefst 80% van producten in de supermarkten is suiker toegevoegd, zodat het product langer houdbaar is en anders smaakt. Het is dus heel handig als je gaat leren hoe je etiketten kan lezen.

  • Schuilnamen van suikers

We hadden het over etiketten lezen en ik heb deze bewust op 1 gezet. Suikers herkennen is niet altijd even makkelijk, want suikers worden lang niet altijd alleen suiker genoemd. Denk aan kandij, honing, ahornsiroop, dextrose, lactose, fructose.

Nog meer tips hoe je suiker kan herkennen:

  • Alle woorden die op de verpakkingen eindigen op -ose
  • Alles wat eindigt opstroop
  • Vruchtensappen, concentraten, extracten
  • Woorden met molasse en melasse
  • Bake it yourself

Om 100% zeker te zijn dat je matig tot geen suikers binnen krijgt, moet je toch echt zelf aan de slag in de keuken. En dit hoeft echt niet lastig, lang of met moeilijke ingrediënten. Op internet kan je echt de lekkerste, makkelijkste en gezonde recepten vinden.

Wat gebeurt er als je mindert met suikers?

Als je stopt met overmatige suikerinname, zal je dit snel gaan merken. Je zal je fitter gaan voelen, je zal wat kilootjes kwijtraken, het vetpercentage zal minderen (zowel in je lichaam als erbuiten), je hebt verminderde kans op diabetes type ll,  je bloeddruk en cholesterol zal verbeteren èn je hormonen komen meer in balans.

Ik kan echt nog heel lang doorgaan over hoe schadelijk suiker kan zijn voor je lichaam en hoe jij en je gezin lekkerder in jullie vel komen te zitten. Je bent van harte welkom bij mijn online training. Mail mij via info@mirellicious.nl voor meer informatie

Geef een reactie